SCENARIUSZ LEKCJI Z PIŁKI SIATKOWEJ
CEL GŁÓWNY: Nauczanie zbicia dynamicznego
CELE SZCZEGÓŁOWE W
ZAKRESIE:
Sprawności motorycznej:
- uczeń poprawi swoją sprawność
fizyczną
- uczeń poprawi swoją skoczność
Umiejętności:
- uczeń potrafi wykonać różne ćwiczenia
z piłką
- uczeń potrafi samodzielnie dokonać
pomiaru swojego tętna
Wiadomości:
- uczeń poznaje nowe ćwiczenia z
wykorzystaniem piłek
Akcentu wychowawczego:
- uczeń dba o bezpieczeństwo własne i
współćwiczących
- umiejętność współpracy w parach
Metody: pogadanka, pokaz, objaśnienie, instruowanie, zabawowa klasyczna,
naśladowcza ścisła.
PROWADZĄCY: Jacek Kicała
DATA:
KLASA:
CZAS: 45’
MIEJSCE: sala gimnastyczna
PRZYBORY: piłeczki tenisowe, piłki do siatki, siatka
Tok lekcji
|
Treść lekcji
|
Czas
|
Wskazówki
organizacyjno - metodyczne
|
I Cz. wstępna
Moment organiz.-porząd.
Zabawa ożywiająca
Ćwiczenia kształt. z piłkami
II Cz. główna
III Cz. końcowa
Zabawa uspok.
Moment
organiz. - porządk.
|
Zbiórka, sprawdzenie obecności i gotowości
uczniów do zajęć, zebranie zegarków, łańcuszków itp. Omówienie przebiegu
zajęć.
Przedwysiłkowy pomiar tętna
„Berek spinacz”
Każdy z ćwiczących ma jeden spinacz
przyczepiony do koszulki. Zabawa polega na zabraniu jak największej ilości
spinaczy w określonym przez nauczyciela czasie. W wersji zmodyfikowanej
zadaniem jest pozbycie się swojego spinacza przez przyczepienie go innej
osobie do koszulki.
Nauczyciel wydaje piłki do
siatkówki.
Rozgrzewkę z piłkami prowadzą
wskazani przez nauczyciela uczniowie.
Pomiar tętna po rozgrzewce
Pokaz i objaśnienie przez
nauczyciela zbicia dynamicznego (ataku).
- z postawy wysokiej krok
rozpoczynamy PN następnie dołączamy do niej LN i z półprzysiadu wykonujemy
wyskok w górę
- j.w. z tym że po odbiciu ręka
uderzająca wykonujemy zamach, ręka przeciwna wyprostowana przed sobą.
- wykonanie pełnego dojścia z
trzech kroków (P,L,P i dołączenie LN), odbicie i wykonanie dynamicznego rzutu
piłeczki tenisowej jak najbliżej linii ataku
- j.w. z tym że uczniowie wykonują
rzut piłeczki w ułożony na ziemi materac
- zbicie piłki trzymanej nad siatką
„Minutka”
Końcowy pomiar tętna.
Podsumowanie zajęć, zebranie
sprzętu, wyróżnienie najlepiej ćwiczących, pożegnanie.
|
3’
1’
4’
10’
1’
21’
1’
1’
3’
|
Uczniowie ustawieni w dwuszeregu
- tętno mierzone w pozycji stojącej
w czasie 1 minuty.
- teren zabawy ograniczony
pachołkami
- każdy zabrany spinacz
przyczepiany jest do koszulki w miejscu widocznym i dostępnym do zabrania
- nauczyciel kontroluje wykonywane
czynności uczniów. Gdy stwierdzi ze rozgrzewka była niewystarczająca, sam
dobiera ćwiczenia dodatkowe.
- w części głównej nauczyciel w
razie potrzeby dobiera ćwiczenia pomocnicze.
- podczas wyskoku następuje wygięcie
T w tył oraz przenosimy wyprostowane RR z dołu nad głowę
- w fazie lotu wykonujemy
klaśnięcie dłoni uderzającej w dłoń ręki wyprostowanej
- piłeczkę rzucamy przed siebie na
wprost
- piłkę trzymana jest przez ucznia
stojącego na krzesełku
- uczniowie w rozsypce w leżeniu na
plecach
- uczniowie w pozycji stojącej
- ćwiczący ustawieni w szeregu
|